Την τρίτη εβδομάδα της λέσχης ανάγνωσης της Τζέιν Όστεν (22-28 Ιουλίου), διαβάσαμε από το 21ο έως το 30ο κεφάλαιο.
Μια μικρή περίληψη:
Αφού τρώει την χυλόπιτά του από την Ελίζαμπεθ ο αγαπητός εξάδελφος Κόλινς ξαφνικά συνειδητοποιεί πως η καρδιά του ανήκε πάντα στην Σάρλοτ Λούκας και μόνο αν παντρευτεί εκείνη θα γίνει ο πιο ευτυχισμένος άνθρωπος του κόσμου. Έτσι τη ζητάει σε γάμο και με συνοπτικές διαδικασίες οι δυο τους αποχωρούν για το Χάνσφορντ για να ζήσουν για πάντα μαζί σαν κύριος και κυρία Κόλινς. Συνεπώς το Λόγκμπουρν κάποια στιγμή θα περάσει στα χέρια των Λούκας, κι εκείνοι δεν κρύβουν καθόλου την ικανοποίησή τους. Παράλληλα με το ευχάριστο γεγονός των γάμων της Σάρλοτ, και μετά το φιάσκο της οικογένειας Μπένετ στο χορό του Νέδερφιλντ, οι Μπίγκλεϋ και ο Ντάρσυ αναχωρούν άρον άρον από το Νέδερφιλντ επ' αορίστω, αφήνοντας ένα γράμμα από την Κάρολαϊν στην Τζέιν όπου της εκμυστηρεύεται με τα λίγα με τα πολλά, πως προορίζουν την αδερφή του Ντάρσυ για τον Μπίγκλεϋ και πως λυπάται τάχα μου που την αποχωρίζεται από φίλη της, της τάζει δε, τακτική αλληλογραφία. Η Τζέιν πληγώνεται αλλά αποφασίζει να δει τα πράγματα θετικά και να μην κατηγορήσει κανέναν για τη δυστυχία της (και μπράβο της). Για να νιώσει όμως κι εκείνη καλύτερα, αποφασίζει να πάει για κάποιο διάστημα στο Λονδίνο, στο σπίτι του αδερφού της μητέρας τους και της οικογένειάς του, όπου ίσως και να συναντήσει τους Μπίγκλεϋ που τη διαβεβαιώνουν γραπτώς πόσο την εκτιμούν. Εντωμεταξύ, η Ελίζαμπεθ χάνει σιγά σιγά το ενδιαφέρον της για τον Γουίκαμ (ή μήπως εκείνος χάνει το δικό του για τη Λίζι) κι αποφασίζει να επισκεφτεί την παιδική της φίλη Σάρλοτ στο νέο της σπίτι. Εκεί θα γνωρίσει και την ίδια τη λαίδη Κάθριν Ντε Μπεργκ, αλλά και θα ξανασυναντήσει τον κύριο Ντάρσυ, στο τσακ πριν τελειώσουν τα κεφάλαια που είχαμε για αυτή την εβδομάδα (τα επόμενα σας το λέω είναι εκπληκτικά!!)
Και μερικά δικά μου σχόλια:
(Προειδοποίηση για τα δικά σας σχόλια: όπως ξέρετε καλό είναι να μην αποκαλύψουμε κάτι από τα παρακάτω, όσο κι αν μας τρώει το παρακάτω που είναι τόσο ενδιαφέρον, για να μη χαλάσουμε την ανάγνωση σε όποιον δεν έχει διαβάσει ακόμη ποτέ πέρα από το 30ο κεφάλαιο!)
Η Ελίζαμπεθ καθότι λογική και έξυπνη υποτίθεται, σε αυτά τα κεφάλαια μου φαίνεται τρομερά εγωκεντρική. Επειδή η ίδια είχε το θάρρος να μη δεχτεί την πρόταση του Κόλινς που μπορεί να ήταν καταστροφική για την ίδια και τη ζωή της, αλλά ως ένα βαθμό θα βοηθούσε κάπως την υπόλοιπη οικογένειά της, κι επειδή ίσως η ίδια να θεωρεί κάποιου είδους κελεπούρι τον εαυτό της, ούτε που σκέφτεται τη θέση της φίλης της Σάρλοτ, που έχει φτάσει ήδη στα 27 της, είναι ασχημούλα και δεν έχει πολλές ελπίδες να μη μείνει στο ράφι. Νομίζει πως όλοι σκέφτονται όπως εκείνη και ναι μεν, μπορεί να μην είναι ότι καλύτερο να είσαι παντρεμένη με τον κύριο Κόλινς για όλη σου τη ζωή, όμως αν είναι η μόνη σου ελπίδα και βλέπεις ότι τα περιθώρια στενεύουν, μάλλον δεν μπορείς να κάνεις αλλιώς. Τότε ειδικά δεν είχαν όλες την πολυτέλεια να παντρεύονται καθαρά από έρωτα. Θα έλεγα μάλιστα ότι ήταν ένα σπάνιο φαινόμενο.
Για τους λόγους αυτούς μου φάνηκε άδικη η συμπεριφορά της, αλλά και η λύπησή της στο πρόσωπο της Σάρλοτ.
Έπειτα έχουμε και τον Γουίκαμ. Με τον οποίο έρχεται πιο κοντά, ζει έναν ενθουσιασμό, αλλά κάποια στιγμή σκέφτεται με τη λογική της, πως μια τέτοια σχέση δεν θα ωφελούσε κανέναν, οπότε τον απομακρύνει διακριτικά. Εκείνος δεν χάνει ευκαιρία και ρίχνει αλλού τα δίχτυα του. Μάλιστα συμφωνώ με τη θεία της Ελίζαμπεθ, την κυρία Γκάρντινερ, που λέει πως στράφηκε εκπληκτικά γρήγορα στην δεσποινίδα Κινγκ, ο Γουίκαμ, αφότου πέθανε ο παππούς της κι έγινε μια πλούσια κληρονόμος. Η Ελίζαμπεθ, που εδώ είναι εμφανές πως όσο κι αν το παίζει άνετη και στον ίδιο της τον εαυτό, κατά βάθος είχε τσιμπιθεί με τον Γουίκαμ, δεν του βρίσκει ουδεμία ατέλεια. Μάλιστα εκείνον τον δικαιολογεί από όλες μα όλες τις απόψεις. Ακόμα κι από εκείνες που δεν της περνούσε καν από το μυαλό να δικαιολογήσει τη φίλη της.
Το σίγουρο είναι πως θεωρεί τον Γουίκαμ έναν αξιόλογο νέο που πάντα θα χαίρει της εκτίμησής της και με τον οποίο ελπίζει να κρατήσει τις καλύτερες σχέσεις.
Βλέπουμε και την Κάρολαϊν που επισκέπτεται την Τζέιν στο Λονδίνο και την κάνει επιτέλους να δει πόσο την συμπαθεί στην πραγματικότητα, καταστρέφοντας τις όποιες ελπίδες της είχαν απομείνει της Τζέιν για τον αδερφό της. Φυσικά όταν υποκρίνεσαι πως συμπαθείς κάποιον, ή πως περνάς καλά κάπου, δεν θα μπορείς να υποκρίνεσαι για πάντα γιατί κάποια στιγμή θα κουραστείς πραγματικά. Και αυτό έγινε με την Κάρολαϊν Μπίγκλεϋ και την υποτιθέμενη συμπάθειά της για την Τζέιν.
Οι σκέψεις που έκανα σχετικά με το κληροδότημα του Λόγκμπουρν και τους λόγους που δεν μπορεί να το κληρονομήσει κάποια από τις κόρες του κυρίου Μπένετ, είναι πως δεν του ανήκει ούτε του ίδιου. Ήταν προφανώς κάποιου συγγενή του, θείου, πατέρα ή παππού, ο οποίος μη θέλοντας να αδικήσει κάποιον από τους απογόνους του (ή για όποιον άλλο λόγο), το έγραψε μεν στον κύριο Μπένετ, με την προϋπόθεση να μεταβιβαστεί σε άρρενα διάδοχο, αλλιώς περνάει στον άλλο του απόγονο, τον Κόλινς και στον δικό του άρρενα διάδοχο. Κάτι τέτοιο θα μπορούσε να γίνει μέχρι και σήμερα. Από εκεί και πέρα, νομίζω πως είναι εμφανής η προσπάθεια της οικογένειας Μπένετ για απόκτηση ενός αγοριού, αλλά μετά από 5 "αποτυχημένες" προσπάθειες φαντάζομαι πως η κυρία Μπένετ αποφάσισε να σταματήσει να γεννάει κορίτσια γιατί ποιος τους σώζει μετά με τόσες πολλές υποψήφιες νύφες! Όσο για τον κύριο Μπένετ πραγματικά φαίνεται πως δεν του καίγεται καρφάκι τι θα γίνει μετά το θάνατό του...
Για να μην ξεφεύγω από τα κεφάλαια αυτής της εβδομάδας, η Ελίζαμπεθ αφού επισκέπτεται την Τζέιν στους θείους τους στο Λονδίνο, πηγαίνει στο όμορφο σπίτι των Κόλινς, όπου τα πράγματα από μία πλευρά είναι καλύτερα από ότι τα περίμενε. Η Σάρλοτ είναι ικανοποιημένη και έχει όλα όσα ήθελε. Ο Κόλινς έχει ηρεμήσει κι αυτός και μπορεί να αφοσιωθεί ανενόχλητος στην αποθέωση της λαίδης Ντε Μπεργκ και όλοι είναι ευτυχισμένοι. Η προσπάθειά του βέβαια, να κάνει τη Λίζι να νιώσει άσχημα που τον απέρριψε, είναι αρκετά εμφανής, αλλά και λίγο δικαιολογημένη. Εγώ παρόλα αυτά θα συνεχίσω να ελπίζω πως θα φύγει από τις σελίδες μας το ενοχλητικό γλυφτράκι γιατί έχω βαρεθεί να διαβάζω γι' αυτόν (ναι, καθόλου δεν τον συμπαθώ).
Αρχικά μου έκανε εντύπωση πως ένας τέτοιος άνθρωπος σαν την λαίδη Κάθριν Ντε Μπεργκ ανέχεται ένα ανθρωπάκι σαν τον Κόλινς. Έκανα τη σκέψη πως από τη μία ίσως να της άρεζε να έχει το προσωπικό της γλυφτράκι και όλες τις κολακείες που συνεπάγονται στο πρόσωπό της. Από την άλλη σκέφτηκα μήπως, λόγω της ιδιότητάς του σαν μέλος του κλήρου, να ένιωθε πως έχοντάς τα καλά με τον Κόλινς, νόμιζε πως τα έχει καλά και με τον ίδιο το Θεό. Κατέληξα όμως στο συμπέρασμα πως είναι απλά αναίσθητη και σίγουρα αθεόφοβη. Ο μόνος λόγος που χαρίζει με τέτοια ευκολία την εύνοιά της στον Κόλινς, είναι για να μπορεί μέσω αυτού και μέσω της εκκλησίας, να ανακατώνεται στις ζωές όλων, και να νιώθει κάτι σαν βασίλισσα.
Είναι από εκείνους τους ανθρώπους που χώνονται παντού γιατί νομίζουν πως μόνο εκείνους προίκισε με μυαλό η φύση και είναι καθήκον τους να αποφασίζουν και να διδάσκουν όλη την υπόλοιπη ανθρωπότητα που εν ολίγοις δεν είναι ικανή να ξεχωρίσει ούτε το δεξί από το αριστερό χωρίς εκείνους.
Λίγο πριν τελειώσουν τα κεφάλαιά μας, μαθαίνουμε πως τον υπόλοιπο καιρό που θα παραμείνει στο Χάνσφορντ η Ελίζαμπεθ, θα παραβρίσκεται εκεί και ο κύριος Ντάρσυ, που έρχεται να επισκεφθεί τη θεία του. Από εκεί και πέρα, ανυπομονούμε για τις εξελίξεις. Έχουν αλλάξει άραγε τα συναισθήματά του για εκείνη;
Εν μέσω καύσωνος, τι καλύτερο από το να μεταφράζεις ένα Βικτωριανό μυθιστόρημα και να σχολιάζεις ένα άλλο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα ξαναπώ ότι με αφορμή αυτήν την ανάγνωση,ανακαλύπτω πολλά πράγματα που όλα αυτά τα χρόνια περνούσαν απαρατήρητα....Κατ'αρχάς στα κεφάλαια 20- 25 συμβαίνουν τρομερές ανατροπές από την πένα της Ωστην....ειδικά στα σχέδια της κας Μπέννετ. Η σίγουρη αποκατάσταση των δύο μεγαλύτερων θυγατέρων της κάνει φτερά και αντ'αυτών οφελείται η οικογένεια Λούκας. Και γίνεται αφορμή για να ξεσκεπάσει όλο το απίστευτο μένος και την μνησικακία της η κα Μπέννετ. Η Ελίζαμπεθ από την άλλη- θα συμφωνήσω μαζί σου, Αλίκη - καθόλου σωστή φίλη δεν αποδεικνύεται, αλλά μάλλον εγωιστικά σκεπτόμενη, δεν ανέχεται να δεχτεί κάποια άλλη την πρόταση γάμου που απέρριψε η ίδια. Ακόμα κι αν αυτή είναι η καλύτερή της φίλη, με την στάμπα "γεροντοκόρη" ήδη έτοιμη . Η αντίδραση των υπόλοιπων μελών της οικογένειας Λούκας και η έκδηλη ανακούφισή τους φανερώνει εύγλωττα την τραγική θέση της ανύπανδρης γυναίκας, έστω κι αν ανήκε σε "καλή" οικογένεια, την εποχή εκείνη.
Έχουμε μια ακόμα προσθήκη, αυτή του ζεύγους Γκάρντινερ. Η κα Γκάρντινερ, λογική και ευχάριστη γυναίκα, φαίνεται πως λειτουργεί σαν ένα είδος μητρικής φιγούρας για την Τζέην και την Ελίζαμπεθ και είναι η μόνη που τους εφιστά την προσοχή για πράγματα που μάλλον θα έπρεπε να τους είχαν μιλήσει ο κος και η κα Μπέννετ (Γουίκαμ και Μπίνγκλευ).
Εδώ θα πρέπει να πώ ότι τόσο στην ταινία όσο και στη σειρά το ζεύγος Γκάρντινερ παρουσιάζεται μεγαλύτερο από ότι στο βιβλίο ( γύρω στα 30 πρέπει να είναι η θεία και 35 με 40 ο θείος).
Σε αυτά τα κεφάλαια συνεχίζουν να ανεβαίνουν στην εκτίμησή μου Σάρλοτ και Τζέην με τον λογικό και γλυκό χαρακτήρα τους. Η Σάρλοτ είναι και αυτή που χωρίς να λαμβάνει υπόψην της τα όσα της καταλογίζει η Ελίζαμπεθ - για να μην πούμε για την κα Μπέννετ- προσπαθεί να διασώσει την φιλία τους μέσα από την πρόσκληση στο Κεντ.
Για την Κάρολάιν και τα τεκταινόμενα στο Λονδίνο δεν θα σχολιάσω τίποτα. Αναμενόμενο. Λυπήθηκα μόνο την καημένη την Τζέην. Τουλάχιστον είχε γύρω της ανθρώπους να της συμπαρασταθούν και όχι την απαράδεκτη μητέρα της.
Στο 30ο κεφάλαιο η μοίρα φέρνει ξανά κοντά με τρόπο αναπάντεχο την Ελίζαμπεθ και τον κο Ντάρσυ. Ο οποίος σπεύδει να επισκεφθεί το σπιτικό των Κόλλινς - και την ωραία φιλοξενούμενή τους - από την πρώτη στιγμή που πατά το πόδι του στο Ρόζινγκς....!
Εν αναμονή των επόμενων κεφαλαίων !
ΥΓ
Συγχαρητήρια για την άψογη "εικονογράφηση" κάθε εισαγωγικής ανάρτησης. Συμπληρώνει πολύ ωραία το κείμενο και μας βάζει στην κατάλληλη Ωστενική διάθεση ( Ο κος Κόλλινς με την ....κουνουπιέρα στο κεφάλι είναι όλα τα λεφτά !!!)
Διαβάζοντας τα συγκεκριμένα κεφάλαια του βιβλίου, η ανυπομονησία μου για τα επόμενα μεγάλωσε καθώς τελειώνουν με την απρόσμενη συνάντηση της Ελίζαμπεθ και του Ντάρσυ...
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά ας πάρω τα πράγματα από την αρχή.
Θα συμμεριστώ την άποψη σας για τη Σαρλότ. Κέρδισε και την δική μου συμπάθεια καθώς είναι προφανές ότι δεν αντέχει τον Κόλλινς αλλά κάνει την καρδιά της πέτρα και αγνοεί τον ενοχλητικό χαρακτήρα του μιας και η ηλικία της δεν της άφηνε κάποια καλύερη επιλογή. Άλλωστε όπως και η ίδια σκέφτεται, ήθελε να αποκτήσει ανεξαρτησία και μια δική της στέγη, κάτι που δεν θα γινόταν ποτέ αν παρέμενε γεοντοκόρη. Επιπλέον, δείχνει πως πέρα από τον εαυτό της σκέφτηκε και τα αδέρφια της, καθώς και ο αδερφός της δεν θα είχε την έννοια της αλλά και οι μικρότερες αδεφές της θα είχαν την ευκαιρία να εμφανιστούν επιτέλους δημόσια και να κάνουν γνωριμίες.
Έτσι,θεωρώ κι εγώ ότι η Ελίζαμπεθ φέρθηκε άδικα κι εγωιστικά στο θέμα της φίλης της. Εκείνη έχοντας κλείσει τα 20 μόνο, είχε όλο τον χρόνο μπροστά της και καλά έκανε και απέρριψε τον Κόλλινς. Επιπλέον, είχε και την στήριξη του πατέρα της. Έκρινε λοιπόν τη Σαρλότ εκ του ασφαλούς. Επίσης, η στάση της απέναντι στον Ουίκαμ μου φάνηκε αφελής. Μα είναι δυνατόν να τον δικαιολογεί για κάθετι και να μην του βρίσκει κανένα ελάττωμα; Σίγουρα της αρέσει, αλλά μου φαίνεται αστείο να τον δικαιολογεί ακόμα κι όταν σταμάτησε να της δείχνει ενδιαφέρον κι έστρεψε τα βέλη του σε μία πλουσιότερη με στόχο την περιουσία της. Από την άλλη, έκρινε πολύ σωστά το ρόλο της Κάρολαιν Μπίνγκλεϋ και το ανακάτωμα της στη σχέση της Τζέην και του αδερφού της. Αυτό δείχνει ότι πολλές φορές, στις υποθέσεις τρίτων έχουμε μια πιο ορθή κι αντικειμενική ματιά ενώ στις δικές μας παρασυρόμαστε από το συναίσθημα και παρερμηνεύουμε τα πράγματα.
Ευτυχώς όμως, άνοιξαν επιτέλους τα μάτια της γλυκιά κι αθώας Τζέην, που όσο περνούν τα κεφάλαια, τη συμπαθώ όλο και περισσότερο. Ελπίζω ο Μπίνγκλεϋ να την προσεγγίσει και πάλι γιατί οι δυο τους ταιριάζουν πολύ.
Όσο για την λαίδη Κάθρην, δεν την συμπάθησα καθόλου. Πολύ σνομπ κι ανακατώστρα μου φαίνεται. Δεν είναι τυχαίο που έχει τον Κόλλινς προστατευόμενο... Απόλαυσα ιδιαίτερα τον διάλογο της με την Ελίζαμπεθ και δεν μπορώ παρά να βγάλω το καπέλο στην τελευταία για το πνεύμα της και τις απαντήσεις που της έδινε.
Τέλος θα ήθελα να κάνω μερικές παρατηρήσεις σε σχέση με την εκπαίδευση της εποχής και την οικογένεια Μπέννετ. Η λαίδη Κάθριν θεώρησε αδιανόητο που οι αδερφές Μπένετ δεν είχαν μία παιδαγωγό και δεν ήξεραν τραγούδι, ζωγραφική κλπ. Όπως φαίνεται λοιπόν, μια κοπέλα για να θεωρείται εκπαιδευμένη και καλλιεργημένη έπρεπε να καθοδηγείται συνεχώς από μία παιδαγωγό αλλά και να ξέρει και κάποιες τέχνες πέρα από τα οικοκυρικά. Μου έκανε εντύπωση που η οικογένεια Μπέννετ παρείχε στις κόρες της δασκάλους αλλά όχι παιδαγωγό, και ενώ τις παρότρυνε να μορφωθούν και τα κορίτσια είχαν καθε μέσο αν ήθελαν, τις άφηνε να επιλέξουν με τί θα ασχοληθούν. Η στάση τους δηλαδή μου φάνηκε αρκετά προοδευτική για την εποχή ως προς την εκπαίδευση των παιδιών τους, καθώς τους έδινε μία ελευθερία που δεν ήταν συνηθισμένη και συναντά κανείς (σε άλλο επίπεδο βέβαια) στις μέρες μας.
Μικρό Υστερόγραφο, όσον αφορά την εκπαίδευση των δεσποινίδων Μπέννετ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ αλήθεια είναι ότι μοιάζει να είναι αρκετά αντισυμβατική για την εποχή, από την άλλη όμως, με το να μην έχουν όλα τα εφόδια που θεωρούνταν τότε απαραίτητα για μια καλλιεργημένη κοπέλα, μειώνονταν ακόμα περισσότερο οι πιθανότητες για έναν καλό γάμο. Μεγάλη παράλειψη από τους γονείς Μπέννετ>
Και κάτι άλλο για την Μις Ντε Μπέργκ: Νομίζω ότι είναι ο λιγότερο σκιαγραφημένος χαρακτήρας του βιβλίου..τόσο ώστε να κινεί το ενδιαφέρον ! Ασθενική και υποτονική.....αλλά με μια μητέρα σαν την Λαίδη Ντε Μπέργκ, τί άλλο να περιμένει κανείς.....αναρωτιέμαι αν όντως η μικρή ήταν φιλάσθενη ή απλώς η μητέρα της την καταπίεζε τρελλά...!
Όταν έγραφα το σχολιασμό σκέφτηκα να ασχοληθώ και λίγο με την δεσποινίς Ντε Μπεργκ (δεν το έκανα τελικά για να μην σας κουράσω:)). Πιστεύω πως πραγματικά δεν πρέπει ποτέ να της δώθηκε η δυνατότητα να έχει γνώμη. Μια κοπέλα που ζούσε διαρκώς στη σκιά της λαίδης Κάθριν, πώς θα μπορούσε άλλωστε αλλιώς. Όταν η γυναίκα αυτή θέλει να έχει λόγο για όλους τους ανθρώπους που γνωρίζει και δε γνωρίζει, θα άφηνε έτσι την κόρη της χωρίς να της κάνει πλύση εγκεφάλου; Ίσως μάλιστα το ότι είναι τόσο φιλάσθενη κι ευαίσθητη, να είναι το ένα και μοναδικό πράγμα που μπορεί να θεωρηθεί καθαρά δικό της. Χωρίς φυσικά να αποκλείεται, να την είχε από μικρή η μητέρα της με μια ζακετούλα να μην κρυώσει και να της έχει γίνει ψύχωση. Νομίζω πως είναι από τους πιο τραγικούς ήρωες του βιβλίου...
ΔιαγραφήΣυμφωνώ,απολύτως !!!
ΔιαγραφήΚαλημέρα !!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠω πω...πόσες λεπτομέρειες!Θα με συγχωρέσετε αλλά για μένα αποτελεί πρώτη ανάγνωση και συνεπώς οι λεπτομέρειες που πέφτουν στην αντίληψή μου είναι πολύ λιγότερες από αυτές που απαριθμήτε εσείς!Ως εκ τούτου, συμφωνώ με τα λεγόμενά σας.
Πρώτον για τη Σάρλοτ και την Τζέιν.
Η πρώτη όντως σκέφτηκε και έπραξε πολύ ορθά, σκεπτόμενη πάντα τις επιταγές της εποχής.Φαίνεται μια κατασταλαγμένη κοπέλα που έδρασε όχι μόνο για το συμφέρον το δικό της αλλά και της οικογενείας της.Και παρόλο που δεν είναι ερωτευμένη με τον Κόλλινς,τον σέβεται.Τον θεωρεί σύζυγο και προστάτη της.Και όχι άδικα αφού χάρη στο γάμο αυτό απέκτησε οικονομική ανεξαρτησία και ένα δικό της σπιτικό.Ότι δηλαδή ονειρευόταν σχεδόν κάθε κοπέλα της εποχής, ίδιας κοινωνικής προέλευσης και εκπαίδευσης.
Η δεύτερη, η Τζέιν, φαντάζει όλο και πιο αξιολάτρευτη στα μάτια μου!! Σκέφτεται τα πάντα με έναν σφαιρικό τρόπο,δεν προσδίδει παράπτωμα σε κανέναν παρά μόνο αν έχει απτή απόδειξη του ελαττώματος κάποιου.Όπως έγινε και με τη δεσποινίδα Κάρολαιν,η απόμακρη και απότομη συμπεριφορά της όταν την επισκέφθηκε στη πόλη της έδωσαν να καταλάβει ότι δεν ήταν και τόσο φίλη της όσο προσπαθούσε να την πείσει. Η γλυκιά Τζέιν ακόμη και όταν διάβασε το γράμμα της αποχώρησης τους από το Νέδερφιλντ, ήταν τόσο μα τόσο ψύχραιμη και είχε μια συμμαζεμένη και συγκροτημένη αντίδραση.Σίγουρα αν ήταν οι μικρότερες αδερφές της στη θέση της θα έκαναν τον κόσμο άνω κάτω!Γενικά η Τζέιν είναι μια ευγενική κοπέλα με λεπτούς τρόπους που δεν μπορείς να μην τη συμπαθήσεις! Από τους αγαπημένους χαρακτήρες μου μέχρι στιγμής.
Στη συνέχει η Λίζυ!ΑΧ! Σε θέματα τρίτων, όπως αναφέρθηκε πιο πάνω, όντως κρίνει ορθά.Αλλά στα δικά της!Ειδικά ότι έχει να κάνει με τον Γουίκαμ. Μη τυχόν και τον πιάσει στο στόμα του κανείς! Είναι εκείνη εκεί γι'αυτόν σαν το δικηγόρο του διαβόλου!Μα είναι δυνατόν να τον δικαιολογεί ακόμη και τη στιγμή που έστρεψε το ενδιαφέρον του σε μια πλουσιότερη κοπέλα?????Καλός συμφεροντολόγος και αυτός!Και αυτή η έκφραση της Ελίζαμπεθ που μου ήρθε στο δόξα πατρί "Αν το επέτρεπαν τα οικονομικά τους μοναδική επιλογή του θα ήταν αυτή!" ...δεν ξέρω για σας αλλά εμένα μου κάνει σαν λίγο θυματάκι τα συγκεκριμένα λόγια!Και ειδικά τη στιγμή που έκρινε τόσο αυστηρά τη Σάρλοτ για την επιλογή της! Ε όχι...πάει πολύ!
Ευτυχώς που η Θεία της της έκοψε τη φόρα και της έδωσε μια δυο συμβουλές, κάτι που μέχρι στιγμής δεν έχω δει τους γονείς της να κάνουν και κυρίως τη μητέρα της,που θα έπρεπε να φροντίζει ναι μεν να καλοπαντρευτούν οι κόρες της αλλά και να μην αφεθούν σε ψυχοφθόρους και επιζήμιους έρωτες.Γενικά πιστεύω ότι η μητέρα τους δεν ήταν και τόσο κοντά τους όσο θα μπορούσε και έπρεπε να είναι.
Και ύστερα είναι η λαίδη Κάθριν.Η Λίζυ διαπιστώνει ότι όντως πρόκειται για μία αυταρχική γυναίκα με υπεροπτικό ύφος , όπως την είχε περιγράψει ο Γουίκαμ (πάλι αυτός!!!)
Για μένα η λαίδη είναι μια γυναίκα που αρέσκεται να έχει ανθρώπους κατώτερης κοινωνικής τάξης και νοημοσύνης γύρω της.Ανθρώπους που τη θαυμάζουν και την εξυμνούν, όπως ο Κόλλινς και που υπακούν δουλικά τις παρατηρήσεις και τις συμβουλές της.Δείχνει να τρέφεται από το θαυμασμό τους δυναμώνοντας την έπαρσή της.Είναι απόλυτη και δεν δέχεται υποδείξεις από άλλους.Ασχολείται συνέχεια με τις ζωές των άλλων και εμπλέκεται σε αυτές και σοκάρεται όταν κάποιος δεν απαντά ευθέως σε κάποια ερώτησή της, όπως έκανε η Λίζυ.
Φυσικά δεν θα μπορούσα να συμφωνήσω περισσότερο στα όσα είπατε για τη κόρη της.Μου δημιουργεί ένα αίσθημα λύπησης. Και τι είναι αυτό το κόλλημα της να μη βγαίνει από την άμαξα ή να μην μπαίνει ποτέ στο σπίτι των Κόλλινς και συνομιλούν στην είσοδο! Ίσως και να φοβάται να κάνει κάτι χωρίς τη παρουσία της μητέρας της.Δεν έχει δική της ζωή,επιλογές,στόχους,όλα είναι κανονισμένα για εκείνη.Όντως από τους πιο τραγικούς ήρωες Αλίκη... :P
Εγώ θα σταθώ σε πιο δευτερεύονες χαρακτήρες, όπως η θεία Γκα΄ρντινερ, που παρουσιάζεται σα μια γυναίκα αρκετά νεότερη, με πολλή υπομονή- για να αντέχει τις κουνιάδες τις Μπένετ και Φίλιπς, αλλά και ιδιαίτερη αντίληψη ,όταν επισημένει στη Λίζυ να μην παρασύρεται από τον ενθουσιασμό της για το Ουίκαμ. Επίσης, βλέπουμε το θείο Γκάρντινερ, ο οποίος έχει ξεφύγει από την οικονομική αβεβαιότητα του γαμπρού του Μπέντετ κι απολαμβάνει μια άνετη ζωή στο Λονδίνο. Φαίνεται,όμως, η ηθικός του χαρακτήρας, αφου, όσο μπορούν, προσπαθούν να δώσουν κάποιες ευκαιρίες στις ανηψιές τους που, σε άλλες περιπτώσεις, δε θα είχαν. Τα ταξίδια και η παραμονή στο Λονδίνο θα μπορούσε να ωφελήσει τα κορίτσια εξαιρετικά στη μόρφωσή τους, στην καλλιέργεια του πνεύματος και σε γνωριμίες με άλλους ανθρώπους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕπίσης, ο (λοχαγός;) Φιτζγουίλιαμ- συμπαθέστατος χαρακτήρας- είναι το ακριβως αντίθετο του αντικοινωνικού χαρσακτήρα του εξάδερφου του, που δεν είναι καθόλου ομιλητικός. Ευχάριστος, κοινωνικός και καλός άνθρωπος.
Θα συμφωνήσω! Το ζεύγος Γκάρντινερ παρουσιάζεται ιδιαίτερα καλλιεργημένο, παρ'όλη την μεσαία κοινωνική τάξη στην οποία ανήκει.Ειδικά η κυρία Γκάρντινερ όχι μόνο έχει υπομονή αλλά ενδιαφέρεται πραγματικά για τις ανιψιές της.Ανησυχεί για την Τζέιν,για την απογοήτευση που πήρε από τον Μπίγκλεϋ και κατά πόσο τον έχει ξεπεράσει. Συμβουλεύει την Ελίζαμπεθ προσπαθώντας να προλάβει τυχόν μοιραίες επιλογές της! Όπως είπα και πριν κάνει όλα αυτά τα οποία θα έπρεπε να κάνει η μητέρα τους!
ΔιαγραφήΣυμφωνώ και για τον συνταγματάρχη Φιτζγουίλιαμ! Αν και η περιγραφή προς το πρόσωπο του είναι περιορισμένη αρκεί για να μας δημιουργήσει την εικόνα ενός ανοιχτού, προσιτού και προσφιλούς ατόμου.
Σκεφτείτε μόνο οτι μοιράζεται την κηδεμονία της Τζωρτζιάνα με τον Ντάρσυ και φαίνεται πολύ καλή επιλογή για κάτι τέτοιο. Απ'ό,τι κατάλαβα, οι Λαίδυ Κάθριν, η μαμά Ντάρσυ κι ο Λόρδος Φιτζγουίλιαμ ήταν αδέρφια, αφού αναφέρει το Λοχαγό ως γιο του θείου του. Πάντως, φαίνεται πως τα τέκνα Ντάρσυ πήραν όλην την ομορφιά... Η Ανν είναι αρρωστιάρα κι ο Φιτζγουίλιαμ αναφέρεται ως όχι ιδιαίτερα γοητευτικός, παρά τον άψογο χαρακτήρα του!Εδώ θα ήθελα να προσθέσω μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια για την εποχή τότε. Στο βιβλίο αναφέρει πως είναι ο νεότερος γιος ενός Λόρδου. Αυτό σήμαινε πως, παρόλη την κοινωνική του θέση, το γεγονός οτι δεν ηταν ο πρωτότοκος γιος το απέκλειε κι από την οικογενειακή περιουσία, η οποία, στο μεγαλύτερο μέρος της, πήγαινε πάντα στον πρωτότοκο γιο. Εξ' ου και το επάγγελμα του στρατιωτικού, που θεωρούνταν άκρως τιμητικό. Ένα βασικό χαρακτηριστικό που βλέπουμε να επαναλαμβάνεται σε σχεδόν όλα τα βιβλία της Όστεν.
ΔιαγραφήΤελευταια και καταιδρωμενη.. κοριτσια
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα συμφωνησω με πολλες απο τις παρατηρησεις σας :
Stavroula Dimogeronta : η αποψη σου για την λαιδη καθριν πως αρεσκεται στα κοπλιμεντα κατωτερων (απο την θεση της) ατομων και ο λογος που το κανει, με βρισκει περα για περα συμφωνη.
Η κορης Ανν, περναει τοσο απαρατηρητη.. Αυτη η μανα, πραγματικα δεν αναστεναζει που εβγαλε τετοια κορη; Δεν θα ηθελε την συνεχεια της; ή ο χαρακτηρας της εκμηδενιζει ακομη και την κορη της; Ουτε το ενα ειδα, ουτε το αλλο, αδιαφορια ειδα.. Την ανελαβε εκει μια.. και τελος
margo : για την ανατροφη των κοριτσιων. Εγω την απεδωσα ΚΑΙ στα περιορισμενα οικονομικα των Μπενετ, αυτη τους την κινηση. Παρολα αυτα, συμφωνω πως τις ζημιωνε ολες. Με μια μητερα που ηταν ανικανη να μαθει καλους τροπους στις κορες τους, η παρουσια παιδαγωγων θα βοηθαγε ωστε να μην παθουν το ρεζιλικι στον χορο.
Επισης.. αλλο παιδαγωγος και αλλο δασκαλος; Και σε ποια ηλικια τα κοριτσια ξεμπερδευαν με αυτους;. Οι νεωτερες Μπενετ ειναι αρκετα μικρες, και ομως η Λιζυ οταν αναφερθηκε στην ανατροφη τους, μου φανηκε πως μιλησε σε παρελθοντα χρονο, λες και ολες ειχαν μεγαλωσει αρκετα πλεον. Και αν δεν κανω λαθος ουτε για την παμπλουτη Τζωρτζιανα, αναφερθηκε οτι εχει καποιον παιδαγωγο ή δασκαλο. Να θεωρουνταν αρκετα μεγαλη και αυτη;
Οσον αφορα την Λιζυ και την σταση που κρατησε στην Σαρλοτ, δικαιολογημενο το ξαφνιασμα της, αλλα οπως ειπε η ΑλικηΜ, δεν σκεφτηκε στιγμη την δυσκολη θεση της Σαρλοτ λογω της ηλικιας της κτλ κτλ. Η Λιζυ ηταν 20 ετων ακομη, επιπλεον προηγουνταν αλλη αδερφη να λαβει το χρισμα της γεροντοκορης (η Τζεην), αρα ενιωθε ασφαλης για την ωρα. Τα περι οικογενειας .. τα ειπαμε..
Αδικη λοιπον η συμπεριφορα της απεναντι στην φιλη της, τουλαχιστον ομως, διορθωθηκε μετα..
Η Τζεην μεχρι στιγμης, με εχει αφησει αδιαφορη. Γλυκια, αθωα και απονηρευτη, ειναι οι χαρακτηρισμοι που της αποδιδω, και γι'αυτο το λογο, πραγματικα περα απο μια συμπονια για το αδικο, δεν μου κεντρισε το ενδιαφερον ολο αυτο που περναει.
Για το ζευγος Γκαρντινερ... εχω να πω, πως σπανιζουν τετοιοι θειοι (ειδικα οταν εχουν και δικα τους παιδια)
======================
Τελος κατι που αφορα τις ταινιες : Σχολιαστηκε στην προηγουμενη συζητηση πως ο κ. Κολλινς, ενω στο βιβλιο ειναι 25, ατσουμπαλος και ευσωμος, στην σειρα ειναι μεσιλικας ατσουμπαλος και ευσωμος, ενω στην ταινια.. καπου 30, προσποιητα ατσουμπαλος, κοντος και αδυνατος. Επισης ολοι μα ολοι.. ειναι αρκετα μεγαλυτεροι, απο οσο τους παρουσιαζει η Ωστεν. Στην ταινια (2005) καααπως πλησιαζουν την ηλικια..
Και ομως...εμενα καθολου δεν με ξενισε. Αντιθετα σκεφτομαι πως θα ηταν μια 20χρονη Λιζυ, μια 40αρα (πανω κατω) κ. Μπενετ, νεαρα αγορια για Νταρσι, Μπιγκλει και.. Κολλινς, οι μικρες Μπενετ κτλ κτλ, και αν θα ταιριαζαν τοσο νεαρες ηλικιες σε ταινια εποχης.
Βασιλικη
Βασιλική, ίσως φαίνεται απίστευτο, αλλά στην σειρά του BBC, η Ελίζαμπεθ ήταν τότε 26 ετών - κι ας έβγαινε λίγο μεγαλύτερη- , το ίδιο και Μπίνγκλευ, ο Ντάρσυ 35 η κα Μπέννετ 50 και ο Κόλλινς 42.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌπως βλέπεις ο Κόλλινς είχε αρκετή διαφορά ηλικίας ήδη. Νομίζω ότι συνειδητά "μείωσαν" τον χαρακτήρα, πράγμα που κατά τη γνώμη μου δεν χρειαζόταν. Υποτίμησαν με αυτόν τον τρόπο τόσο την Ελίζαμπεθ όσο και την Σάρλοτ....γιατί είναι διαφορετικό να απορρίπτεις (και να δέχεσαι αντίστοιχα) την πρόταση γάμου ενός βλάκα που έχει και τα διπλά σου χρόνια παρά ενός βλάκα νεαρού που ενδεχομένως να έχει και περιθώρια....βελτίωσης !!! :-)
26 η Ελιζαμπεθ στην σειρα...; Γυρω στα 33-35 την υπολογιζα.. Και στον Νταρσι, κοντα στα 40 (κρινοντας απο 35αρηδες και 40 της εποχης μας).
ΑπάντησηΔιαγραφήΤις μικρες Μπενετ τις εκανα γυρω στα 23-25
Αληθεια.. η Τζεην ποσο ηταν;
Να μεγαλο-εδειχναν ολοι, ειναι λιγο περιεργο... Να τους μεγαλωναν τα ρουχα και το ολο στυλ, πολυ πιο πιθανο.
Να γιατι παντρευοταν ολοι τοσο μικροι εκεινη την εποχη. Λυθηκε και αυτο το μυστηριο.. χεχε
(βεβαια.. στην ταινια δεν ηταν το ιδιο, αλλα εκει παλι, τα ρουχα ηταν εντελως διαφορετικα)
Βασιλικη
Με αφορμή τη συζήτηση περί ηλικιών, και μια και όλες έχουμε δεί τη σειρά του ΒΒC,σκέφτηκα να ψάξω λίγο τις πραγματικές ηλικίες των ηθοποιών τη χρονιά των γυρισμάτων.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕτοιμαστείτε για αρκετές εκπλήξεις !
Jennifer Ehle (Elisabeth) 26
Colin Firth (Darcy)35
Susanah Harker (Jane) 30
Julia Sawalha (Lydia) 27
Alison Steadman (Mrs Bennet) 49
Benjamin Whitrow (Mr Bennet) 58
Crispin Bonham-Carter (Bingley) 26
Polly Maberly (Kitty) 19
Lucy Brier (Mary) 28
Anna Chancelor (Miss Bingley) 30
Andrian Lukis (Wickham) 37
David Bamber (Collins) 42
Lucy Scott (Charlotte) 29
Barbara Leigh- Hunt (Lady DeBurgh) 60
Emilia Fox (Georgianna) 21
Tim Wyton (Mr Gardiner) 55
Joanna David (Mrs Gardiner) 48
Όπως βλέπετε, με βάση τις πραγματικές ηλικίες, η Μαίρη και η Λύντια είναι μεγαλύτερες από την Ελίζαμπεθ, ο Γουίκαμ ....καρασιτεμένος ενώ ο αιδ.Κόλλινς...λίγο πριν τη σύνταξη.
Παρεμπιπτόντως, αυτές που έχουν αλλάξει πολύ γιατί ήταν ακόμα στην εφηβεία τότε, είναι η Κίττυ (αγνώριστη, κουκλάρα!!!) και η Τζωρτζιάνα. Μεγάλη αλλαγή επίσης και ο κος Κόλλινς φυσιογνωμικά από τότε μέχρι τώρα....
προκαλουν εκπληξη οι ηλικιες των περισσοτερων.. πραγματικα! Η Κιττυ πχ ειναι 19. Την εκανα μεγαλυτερη, περιπου ιση με την Λυντια(που ειναι 27). Και η Τζεην και η Ελιζαμπεθ πραγματικα φαινονται οι μεγαλυτερες αδερφες. Η Τζεην φαινεται οτι ειναι η μεγαλυτερη απο ολες.. αλλα την εκανα πιο πανω απο τριαντα. Η Τζιωρτζιανα, ειναι και φαινεται μικρη. Ο Μπιγκλευ παλι με τον Νταρσι τους χωριζει μια δεκαετια, αλλα δεν φαινεται..
ΑπάντησηΔιαγραφήΜαλλον αποδεικνυει για αλλη μια φορα, ποσο καλη ηταν η σειρα, αφου καταφεραν και εκρυψαν ηλικιες, και τους αποδεχθηκαμε ολοι, παρολο που δεν ταιριαζαν ηλικιακα με το βιβλιο
Άργησα πολύ να σχολιάσω γιατί άργησα και μα τελειώσω τα κεφάλαια , είχα έλλειψη χρόνου αυτές τις μέρες .Τα σχόλια σας για ακόμη μια φορά είναι πολύ ενδιαφέροντα και πάνω κάτω όλες είπατε και κάτι από αυτά που ήθελα να πω .Αυτή τη στιγμή ετοιμάζω τον επόμενο σχολιασμό και έχει πέσει μελέτη :P οπότε δεν έχω και πάλι χρόνο .Ελπίζω να καταφέρω να επανέλθω :)
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάνε και αυτά τα δέκα κεφάλαια! (σε μία μέρα!!) Το βιβλίο ομολογώ πως μου αρέσει πολύ και μέχρι τώρα αγαπημένος χαρακτήρας ο κ. Μπένετ! Η λάιδη Κάθρην είναι πολύ ψηλομύτα που θεωρεί του αλλους κατώτερούς της... Ο χαρακτήρας της Ελίζαμπεθ μου αρέσει πολύ γιατί είναι λογική και δυναμική. Πάλι θα μπει ο κ. Ντάρσυ στο προσκήνιο;;; Ώχ...
ΑπάντησηΔιαγραφή